Посттравматичний стресовий розлад є однією з найбільш поширених проблем у сфері охорони психічного здоров’я дітей, молоді, дорослих – його поширеність становить близько 7%. Цей розлад пов’язаний з пережиттям психотравмуючої події – досвіду війни, насильства, ДТП, стихійного лиха та ін. Ключовими симптомами ПТСР є повторне пережиття болісних спогадів пов’язаних з психотравмою, а відтак – намагання уникати усього, що їх викликає.
Симптоми ПТСР
ПТСР розвивається, коли особа пережила психотравмуючу подію (була жертвою чи свідком насильства, ДТП, стихійного лиха і т.п.), і після цього попри плин часу у неї розвиваються стійкі симптоми, пов’язані з пам’яттю про цю подію, зокрема:
- повторні спогади про пережиту психотравму, які можуть згадуватися мимовільно і всупереч бажанню особи. В часі цих спогадів може мати місце “провал” в часі – спогади переживаються наче, це є “тут і тепер”, викликаючи сильний емоційний дистрес. Подія може згадуватися також повторно у жахітливих снах, у дітей теж у грі.
- оскільки усе, що нагадує про пережиту травму, викликає сильні, болісні спогади – особа старається уникати спогадів і уникати усього, що їх може викликати – що відповідно може вести до суттєвого обмеження життєвого простору та психологічного функціонування.
- можливі порушення пам’яті (для прикладу, може бути втрата частини спогадів про пережиту травму), емоцій та здатності їх регулювати (у формі емоційного “оніміння” або ж стійких почуттів сорому, провини, злості та ін.), здатності концентрувати увагу, навчатися.
- можливі зміни у сприйнятті себе, дійсності (наприклад, розвиток негативних переконань про себе, порушенні самооцінки, довіри до людей та ін.)
- на фізіологічному рівні є гіперзбудливість, постійне відчуття тривоги, напруги в душі та тілі, перебування “на поготові”, що пов’язане з активацією системи реакції на небезпеку та переведення тіла у режим готовності до “втечі/нападу”.
Особливості ПТСР у дітей та молоді
ПТСР у дітей та молоді не завжди легко виявити. Адже діти не завжди можуть розповісти про пережите скривдження. Іноді їм залякують кривдники, дітям може бути соромно говорити про пережите, чи їм нав’язано хибне сприйняття того, що сталося. Інколи дорослі, бажаючи допомогти дитині, не звертаються по допомогу, бо вважають, що треба просто «забути, перегорнути сторінку, усе вилікує час». Втім насправді одного часу – недостатньо, щоби душевні рани загоїлися; складні рани з часом можуть лише «загноїтися» більше… Тому дуже важливо, щоби дорослі, які є поруч з дітьми, – батьки, вчителі, вихователі, тренери та інші – знали про ПТСР і у випадку пережиття дитиною психотравмуючих подій могли підтримати її та, якщо потрібно, вчасно звернутися по допомогу.. Зверніть увагу, що у випадку будь-яких раптових виражених змін у поведінці дитини, її емоційному стані, спілкуванні, грі, шкільній успішності важливо пам’ятати про можливість прихованих психотравмуючих подій, про які дитина може боятися чи соромитися говорити, й шукати довірливого спілкування з дитиною. Душевні рани не такі видимі, як тілесні. Вони потребують нашої уважності, чутливості до того, що відбувається в дитячій душі!
Сучасне наукове розуміння
Пережиття психотравмуючої події є великим стресом і великим випробуванням для особи. Для того, щоби справитися з цим непростим досвідом ми потребуємо часу, ресурсу, підтримки. Завдяки цій підтримці, розділенні досвіду з близькими особами, осмисленні пережитого відбувається інтеграція цього досвіду – ми можемо усвідомити, що з нами сталося, осмислити спогади і тоді продовжувати далі творити своє життя… В процесі такого “опрацювання” відбувається інтеграція пам’яті про психотравмуючу подію, оповідь про неї стає частиною нашої автобіографічної історії, емоції регулюються, значення осмислюються… Втім часом сила травми є більшою за наші ресурси, а відтак спогади настільки болючими, що ми вибираємо уникати їх згадувати чи ними ділитися з іншими. І тоді у схожий спосіб, як рана тіла не може загоїтися, якщо її не очищати, не робити перев’язок – так і травматична пам’ять у мозку залишається незінтегрованою – як незагоєна рана душі… Посттравматичний стресовий розлад є власне наслідком порушення інтеграції пам’яті, на рівні мозку не відбувається перезапис спогадів, а тому мозок далі сприймає їх як дійсність, і відповідно має місце активація системи тривоги так, наче загроза далі присутня… При ПТСР “травма” застрягає в мозку, а відповідно свідомість – у досвіді травми. Завданням психотерапії при ПТСР є допомогти особі вийти з цієї дійсності, осмислити та інтегрувати спогади, відновити відчуття безпеки, повернутися до творення життя…
Рекомендації протоколів
Згідно з сучасними міжнародними протоколами основним рекомендованим лікуванням посттравматичного стресового розладу є два травмофокусовані методи психотерапії – когнітивно-поведінкова та EMDR (метод десенсибілізації та репроцесуалізації травми рухом очей).Обидва методи продемонстрували у наукових дослідженням високу ефективність у терапії ПТСР.
Додатково може бути показана медикаментозна терапія, але не як метод лікування власне ПТСР, а як втручання орієнтоване на супутні розлади та проблеми (напр, депресія, розлади сну).
Пріорітетним в усіх випадках є забезпечення безпеки і попередження повторення травми (це є критичним питанням зокрема у випадках сімейного насильства, скривдження дітей – і може потребувати залучення соціальних служб, поліції, роботу з сім’єю та ін.). У випадках, коли психотравмуюча подія супроводжувалася смертю рідних, важливим є також надання підтримки у пережитті втрати, адаптації до змін у житті.
В усіх випадках є також важливим зміцнення соціальних та інших ресурсів особи, залучення близького оточення особи у надання підтримки (що може потребувати також консультування рідних). Для багатьох осіб значним ресурсом підтримки можуть бути групи взаємопідтримки осіб, що пережили схожий досвід у минулому (напр., учасників бойових дій та ін.).
Програма допомоги у "Колі сім'ї"
В центрі “Коло сім’ї” функціонує спеціалізована програма допомоги дітям, молоді та дорослим, які пережили психотравмуючу подію, і як наслідок мають ПТСР чи інші можливі психологічні проблеми. Дана програма базується на рекомендаціях сучасних міжнародних протоколів і включає в себе наступні методи допомоги:
- Комплексне обстеження, представлення інформації та узгодження плану допомоги
- Психотерапевтична допомога: травмофокусована когнітивно-поведінкова терапія та EMDR (метод десенсибілізація та процесуалізації травми рухом очей)
- При потребі – медикаментозна терапія задля лікування супутніх розладів та проблем (депресія, розлади сну та ін.)
- При потребі – психологічний супровід та підтримка батькам/рідним
- При потребі – консультування/супровід в освітніх закладах, соціальному середовищі
Інфоресурси для батьків
- Як підтримати наших дітей у зіткненні з викликами війни (порадник для батьків)
- Як підтримати дітей, яким сняться страшні сни
- Якщо ваша дитина пережила психотравмуючу подію... (10-кроковий путівник)
- Як допомогти дитині пережити втрату (путівник для батьків)
- Романчук О. "Сім'я, що зцілює. Основи терапевтичного батьківства дітей, що зазнали скривдження та емоційного занедбання. Практичний посібник"
- Як допомогти дітям і молоді справитися з досвідом психотравмуючої події?
- Як допомогти дітям і молоді пережити втрату близької особи?
- Як батькам розпізнати ПТСР у своєї дитини?
- Якої допомоги потребує дитина з ПТСР?
- Коли необхідно звертатись за фаховою допомогою?
- Які етапи психотерапії у роботі із посттравматичним стресовим розладом?
- Яка роль ліків у лікуванні ПТСР у дітей?
- Як батькам допомогти дитині, яка пережила психотравмуючу подію: техніки стабілізації
- Як батькам говорити з дитиною про психотравмуючу подію?
- 5 порад для батьків, як допомогти дитині повернутись до звичного життя після пережитої психотравмуючої події
- Техніки стабілізації для дітей на різних органах відчуттів
- Техніки стабілізації для дітей про прогресивну м'язеву релаксацію
- Техніки стабілізації для дітей про "Крила метелика"
- Техніки стабілізації для дітей про дихальні практики
Інфоресурси самодопомоги для осіб з ПТСР
- Якщо ви пережили психотравмуючу подію... (Мартіна Мюллер, книжка самодопомоги)
- Посттравматичний стресовий розлад (брошура ІПЗ УКУ)
- Техніки самодопомоги: сейф
- Техніки самодопомоги: безпечне місце
- Техніки самодопомоги: заземлення
- Чи є в мене ПТСР: поради для молоді
- Гіперзбудження. Стратегії, які допоможуть вам впоратися із гнівом при ПТСР
- Як ти можеш подбати про себе, коли в тебе ПТСР: поради для молоді
- Як підтримати свого друга чи когось з рідних, в якого є ПТСР?
Інформаційні ресурси для фахівців
- Просвітницький буклет "Посттравматичний стресовий розлад у дітей та молоді"
- Діагностичні критерії ПТСР за DSM та синопсис протоколу допомоги NICE
- Опитувальник по симптомах ПТСР у дітей та молоді
- Опитувальник по симптомах ПТСР у дорослих (IES)
- "Психотравма та спричинені нею розлади: прояви, наслідки та сучасні підходи до терапії". Романчук О. (Стаття для журналу НейроNews)
- Діти та війна: навчання технік зцілення (посібник)
- Діти та війна: навчання технік зцілення (робочий зошит)
- Підтримка учням, що зазнали травми (програма SSET)
- Романчук О. "Сім'я, що зцілює. Основи терапевтичного батьківства дітей, що зазнали скривлження та емоційного занедбання. Практичний посібник"
- Соціально-психологічна підтримка адаптації ветеранів. Практичний посібник
- Коен Д. "Психотерапія з дітьми та підлітками, які пережили травму та втрату. Практичний посібник"
- Брієр Д., Скотт К. "Основи травмофокусованої психотерапії. Практичний посібник"
- Перша психологічна допомога (практичний посібник)
- Протокол діагностики та терапії ПТСР (повна версія NICE)
- Психосоціальна підтримка особам, що переживли психотравму (навчальні відео)
- Як повідомити рідним, що у дитини ПТСР?
- Якої допомоги потребує дитина з ПТСР?
- Які етапи психотерапії у роботі із посттравматичним стресовим розладом?
- Як вчителі можуть допомогти дитині з ПТСР?
- Фахівцям про психологічний супровід дітей, які страждають від хронічного болю
- Освітянам про міжнародну програму "STRONG" для підтримки учнів із вимушено переселених родин
- Тренінг щодо реагування на розкриття фактів сексуального насильства
- Модель допомоги учням, які пережили психотравмуючі події та втрати
- Освітянам про навчання учнів давати раду з наслідками війни.
- Модель психологічної підтримки студентів при зіткненні з викликами війни
- "Турбота про психічне здоров'я дітей у школах у контексті війни "
- Психологічна допомога внутрішньо переселеним особам
- Освітянам про стратегії адаптації до навчального року в часі війни
- "Розвиток цілісної системи турботи про психічне здоров'я студентів та працівників у вузах. "
- "Фахівцям про профілактику та управління психосоціальними реакціями на травматичний досвід "
- "Модель травмо-фокусованої когнітивно-поведінкової терапії для дітей і молоді "
- "Лікарям про допомогу дітям з ампутаціями "
- "Лікарям про особливості медичного обстеження дітей, які пережили психотравмуючі події "
- "Освітянам про виклики адаптації для дітей "
- Освітянам про техніки стабілізації для учнів
- "Батькам, освітянам та медикам про психологічну допомогу підліткам з особливими потребами "
- Як вчителям турбуватися про себе
- "Психологічна допомога дітям, що пережили психотравмуючі події на війні "
- Перша психологічна допомога
- Сексуальне насильство в Україні
- Сімейним лікарям про ПТСР та психічні порушення після перенесеного COVID 19
- Дитячим психіатрам про посттравматичний стресовий розлад у дітей та молоді
- Освітянам про ПТСР