РДУГ є одним з найбільш досліджених розладів розвитку, щодо якого існують ефективні методи допомоги. З належною соціальною підтимкою та фахової допомогою особи з РДУГ можуть повноцінно розвиватися та реалізовувати себе у цьому світі.
Симптоми РДУГ
Ключовими симптомами РДУГ є проблеми самоконтролю у різних сферах, зокрема:
- рухова гіперактивність і трудність стримувати себе у ситуаціях, коли треба довший час сидіти/мовчати
- порушення концентрації уваги – особливо у ситуаціях, коли нецікаво чи багато відволікаючих чинників
- нетерпеливість (відповідно важко чекати, не перебивати інших і т.п.)
- імпульсивність (схильність діяти, не оцінивши наслідків поведінки, ризику)
- труднощі самоорганізації (зокрема забудькуватість, часті запізнення, неорганізованість і т.п.)
- труднощі у збережненні мотивації – особливо щодо завдань, які не є цікавими і не ведуть до негайного результату
Ці прояви у сфері гіперактивності, неуважності та імпульсивності є виражені значно більше, ніж у ровесників і ведуть до порушень у різних сферах життя (навчання, стосунки та ін.).
Сучасне наукове розуміння
РДУГ зумовлений недостатньо ефективним функціонуванням певних зон головного мозку, які відповідають за функцію контролю над поведінкою – це є біологічно обумовлений розлад розвитку самоконтролю. Дослідження показують, що у дітей із РДУГ «виконавчі» функції лобної кори головного мозку дозрівають дещо повільніше, ніж у ровесників. Попри те, що з віком лобна кора дозріває і здатність самоконтролю покращується, втім у більшості дітей з РДУГ труднощі у сфері самоконтролю будуть і в підлітковому, і в у дорослому віці. Внаслідок недостатньої ефективності “виконавчих” функцій лобної кори, особам з РДУГ важко контролювати свою поведінку, увагу, емоції – і це за відсутності належної підтримки і допомоги може спричиняти проблеми з навчанням, стосунками, загальним самоконтролем над власною поведінкою та вторинними проблемами у різних сферах життя. Причини РДУГ переважно є генетичні, втім у частині випадків мали місце фактори, що могли вразити нервову систему у ранньому дитинстві (гіпоксія в часі вагітності та пологів та ін.).
Рекомендації протоколів
Згідно з сучасними міжнародними протоколами, які розроблені на основі результатів наукових досліджень, рекомендовано два основних методи допомоги особам із РДУГ:
- медикаментозна терапія;
- поведінкова терапія для дітей та молоді з РДУГ, яку застосовують батьки вдома і педагоги у закладах освіти.
Ці два методи мають вагомі докази ефективності і рекомендовані як основні форми допомоги особам із РДУГ (при легших формах рекомендовано переважно поведінкову терапію, при більш виражених – поєднання поведінкової та медикаментозної).
При додаткових проблемах у дітей та молоді показано також застосування індивідуальної когнітивно-поведінкової терапії та при потребі інших втручань.
Індивідуальна КПТ має важливе місце у допомозі молоді та дорослим особам з РДУГ і включає навчання навичок самоконтролю та інших специфічних технік самодопомоги.
Програма допомоги у "Колі сім'ї"
В центрі “Коло сім’ї” функціонує спеціалізована програма допомоги дітям, молоді та дорослим з ГРДУ, яка базується на сучасних міжнародних протоколах. Ми багато років займаємося проблемою РДУГ, ініціювали ряд просвітницьких проектів у даній сфері, проводимо чисельні навчання фахівців, написали і видали книгу про РДУГ, розробили онлайн-навчання для батьків та фахівців.
Програма допомоги включає в себе наступні основні науковообгрутновані методи допомоги:
- Комплексне обстеження, представлення інформації та узгодження плану допомоги
- Медикаментозна терапія
- Поведінкова терапія та психологічний супровід батькам
- При потребі – індивідуальна когнітивно-поведінкова терапія дітям, молоді, дорослим з РДУГ; груповий тренінг соціальних навичок та ін.
- Психологічний супровід щодо застосування відповідних поведінкових втручань та методик навчання у закладах освіти
- «Батьківська школа» – програма групових занять для батьків дітей з РДУГ
Інформаційні ресурси для батьків
- Якщо у вашої дитини РДУГ... (10-кроковий путівник)
- Історії батьків дітей з РДУГ
- Як поведінкова терапія допомагає подолати РДУГ
- Дитина з гіперактивністю на карантині
- Як можуть допомогти батьки?
- Батькам про роль психостимулянтів для дітей з РДУГ
- Батькам підлітків про модель домовляння з дітьми
- Рекомендована книга: Расел Барклі "Як опанувати РДУГ: посібник для батьків"
“Батьківська школа”: відеозапис серії семінарів для батьків дітей з РДУГ лікаря центру “Коло сім’ї” Олега Романчука (2011 р.)
- Лекція №1 "Як розуміти особливості вашої дитини? Якої допомоги вона потребує?"
- Лекція №2 "Бути батьками дитини з РДУГ: про найголовніше..."
- Лекція №3 "Основи поведінкового керівництва"
- Лекція №4 "Поведінкове керівництво: специфічні стратегії і техніки"
- Лекція №5 "Поведінкове керівництво: особливості застосування на специфічних вікових етапах розвитку"
Інформаційні ресурси для дітей та молоді
Інформаційні ресурси для фахівців
- РДУГ: від розуміння нейробіології до усвідомлення соціального значення проблеми". Романчук О. (Стаття для журналу НейроNews)
- Діагностичні критерії РДУГ за DSM та синопсис протоколу допомоги NICE
- Опитувальник по симптомах РДУГ
- Допомога дітям з РДУГ в школі. (розділ з книжки Романчука О.)
- Навчальні стратегії та техніки щодо освіти дітей з ГРДУ (Методичні рекомендації міністерства освіти США).
- Просвітницький буклет "Розлад гіперактивності з дефіцитом уваги у дітей та молоді"
- Як можуть допомогти вчителі?
- Гіперактивна дитина в школі (мультфільм)
- "Освітянам та батькам про роль гри в розвитку емоційної регуляції у дітей "
- Лікарям про роль психостимулянтів у лікуванні дітей з РДУГ
- Освітянам про шляхи допомоги учням з булінгом
- Круглий стіл про виклики і можливості допомоги дітям з РДУГ в Україні
- Освітянам про батьківські школи
- "Освітянам про допомогу учням в ситуаціях булінгу, пов'язаного з належністю до соціальної групи "
- "Освітянам про інклюзивне навчання "
- "Освітянам та лікарям про РДУГ у підлітків "
- "Сучасні підходи до допомоги дітям з РДУГ "
- "Сучасні підходи до діагностики РДУГ у дітей "
- "Роль сімейного лікаря у моделі допомоги дітям з РДУГ "
- "Розлад із дефіцитом уваги і гіперактивністю: модель позитивного поведінкового керівництва у школах "
- Романчук О. "Розлад гіперактивності з дефіцитом уваги у дітей. Практичний посібник".
- Дейлі Р. та ін. "РДУГ у дорослих: практичне керівництво"
- 5-крокова програма допомоги дітям з розладом дефіциту уваги та гіперактивності у освітніх закладах
- Інклюзивне навчання: Міжнародний досвід впровадження в освітньому просторі
- Поведінковий супровід учнів з поширеними труднощами в сфері психічного здоров’я: міжнародні рекомендації та практики
Просвітницькі та навчальні відео
- Які симптоми РДУГ?
- Які причини РДУГ?
- РДУГ: міфи і факти
- Як діагностується РДУГ?
- Якої допомоги потребують діти з РДУГ?
- Як можуть допомогти батьки?
- "Розлад з дефіцитом уваги і гіперактивністю: погляд збоку" (РДУГ вдома і у школі)
- Як можуть допомогти вчителі?
- Яка роль ліків у допомозі дитині з РДУГ?
- Чи може бути РДУГ у дорослих?
- Як функціонує мозок при РДУГ (мультфільм)
- "У Джека і Джил РДУГ" (мультфільм)
- Дитина з РДУГ в школі (мультфільм)