Ключовими симптомами РДУГ є проблеми самоконтролю у різних сферах, зокрема:
– рухова гіперактивність і трудність стримувати себе у ситуаціях, коли треба довший час сидіти/мовчати
– порушення концентрації уваги – особливо у ситуаціях, коли нецікаво чи багато відволікаючих чинників
– нетерпеливість (відповідно важко чекати, не перебивати інших і т.п.)
– імпульсивність (схильність діяти, не оцінивши наслідків поведінки, ризику)
– труднощі самоорганізації (зокрема забудькуватість, часті запізнення, неорганізованість і т.п.)
– труднощі у збережненні мотивації – особливо щодо завдань, які не є цікавими і не ведуть до негайного результату
Ці прояви у сфері гіперактивності, неуважності та імпульсивності є виражені значно більше, ніж у ровесників і ведуть до порушень у різних сферах життя (навчання, стосунки та ін.).
РДУГ зумовлений недостатньо ефективним функціонуванням певних зон головного мозку, які відповідають за функцію контролю над поведінкою – це є біологічно обумовлений розлад розвитку самоконтролю. Дослідження показують, що у дітей із РДУГ «виконавчі» функції лобної кори головного мозку дозрівають дещо повільніше, ніж у ровесників. Попри те, що з віком лобна кора дозріває і здатність самоконтролю покращується, втім у більшості дітей з РДУГ труднощі у сфері самоконтролю будуть і в підлітковому, і в у дорослому віці. Внаслідок недостатньої ефективності “виконавчих” функцій лобної кори, особам з РДУГ важко контролювати свою поведінку, увагу, емоції – і це за відсутності належної підтримки і допомоги може спричиняти проблеми з навчанням, стосунками, загальним самоконтролем над власною поведінкою та вторинними проблемами у різних сферах життя. Причини РДУГ переважно є генетичні, втім у частині випадків мали місце фактори, що могли вразити нервову систему у ранньому дитинстві (гіпоксія в часі вагітності та пологів та ін.).
Згідно з сучасними міжнародними протоколами, які розроблені на основі результатів наукових досліджень, рекомендовано два основних методи допомоги особам із РДУГ:
(1) медикаментозна терапія;
(2) поведінкова терапія для дітей та молоді з РДУГ, яку застосовують батьки вдома і педагоги у закладах освіти.
Ці два методи мають вагомі докази ефективності і рекомендовані як основні форми допомоги особам із РДУГ (при легших формах рекомендовано переважно поведінкову терапію, при більш виражених – поєднання поведінкової та медикаментозної).
При додаткових проблемах у дітей та молоді показано також застосування індивідуальної когнітивно-поведінкової терапії та при потребі інших втручань.
Індивідуальна КПТ має важливе місце у допомозі молоді та дорослим особам з РДУГ і включає навчання навичок самоконтролю та інших специфічних технік самодопомоги.
В центрі “Коло сім’ї” функціонує спеціалізована програма допомоги дітям, молоді та дорослим з ГРДУ, яка базується на сучасних міжнародних протоколах. Ми багато років займаємося проблемою РДУГ, ініціювали ряд просвітницьких проектів у даній сфері, проводимо чисельні навчання фахівців, написали і видали книгу про РДУГ, розробили онлайн-навчання для батьків та фахівців.
Програма допомоги включає в себе наступні основні науковообгрутновані методи допомоги:
– Комплексне обстеження, представлення інформації та узгодження плану допомоги
– Медикаментозна терапія
– Поведінкова терапія та психологічний супровід батькам
– При потребі – індивідуальна когнітивно-поведінкова терапія дітям, молоді, дорослим з РДУГ; груповий тренінг соціальних навичок та ін.
– Психологічний супровід щодо застосування відповідних поведінкових втручань та методик навчання у закладах освіти
– «Батьківська школа» – програма групових занять для батьків дітей з РДУГ
“Батьківська школа”: відеозапис серії семінарів для батьків дітей з РДУГ лікаря центру “Коло сім’ї” Олега Романчука (2011 р.)
(10-кроковий путівник)
(мультфільм)