Симптоми та сучасне наукове розуміння
Основними симптомами ГТР є стійкі, тривалі, надмірні переживання різної тематики щодо можливих проблем та небезпек у житті (у сфері стосунків, фінансів, роботи, здоров’я і т.д.). Ці переживання супроводжуються тривогою, є виразно надмірними та некорисними – відтак спричиняють дистрес та впливають на якість життя. Вони часто супроводжуються відчуттям неспокою, неспроможністю розслабитися, втомою, дратівливістю, порушенням концентрації уваги, сну, м’язовою напругою та ін.
Однією із головних особливостей цього розладу є те, що людина постійно тривожиться за майбутнє, за можливі небезпеки, хвороби, проблеми та катастрофи, які потенційно можуть статися у її житті чи у житті її рідних. Цей розлад – своєрідна «платня» за нашу здатність абстрактно думати та конструювати різні сценарії майбутнього – у випадку ГТР ця здатність обернулася проти нас – і людина може опинитися у полоні власних страхів та страхітливих сценаріїв майбутнього, розминаючись із теперішнім…
Вчасне виявлення ГТР і скерування за належною допомогою – передумова ефективного лікування!
Рекомендації протоколів
Є ефективні методи лікування генералізованого тривожного розладу!
Програма допомоги у «Колі сім’ї»
У центрі «Коло сім’ї» діє спеціалізована програма допомоги дітям, молоді та дорослим з ГТР, яка ґрунтується на рекомендаціях сучасних міжнародних протоколів. Програма пропонує такі методи допомоги:
- Комплексне обстеження, представлення інформації та узгодження плану допомоги.
- Індивідуальну когнітивно-поведінкову терапію.
- Медикаментозну терапію (якщо потрібно).
- Інші втручання (якщо потрібно – залучення рідних, лікування супутніх розладів тощо).
У випадку роботи з дітьми та молоддю ми завжди залучаємо батьків, щоби допомогти їм виробити правильну стратегію підтримки дитини і протидії симптомам розладу. В окремих випадках залучення рідних може бути потрібним і при роботі з дорослими особами з даним розладом, адже часом воно суттєво позначається на житті сім’ї і рідні можуть бути значним джерелом підтримки у подоланні існуючих проблем. Якщо дані розлади суттєво порушують адаптацію дитини в освітньому закладі, то ми часто співпрацюємо з педагогами задля забезпечення належної підтримки в школі.