k s logo main
Як поведінкова терапія допомагає подолати РДУГ
povedinkova

Як поведінкова терапія допомагає подолати РДУГ

Леся Підлісецька

Істерики, ігнорування вказівок, проблеми з поведінкою дітей можуть мати негативний вплив на всю родину.Конфлікти між батьками та дітьми часто важко зупинити, а це викликає у всіх багато стресу.

Батьки знають, що їм потрібно реагувати, але вони часто не впевнені, яка стратегія є найкращою, особливо якщо небажана поведінка повторюється, і здається, що нічого не працює. Діти з РДУГ частіше мають інтенсивні істерики та кидають виклик батькам, ніж діти без РДУГ.Тому основним терапевтичним втручанням для дітей з розладом дефіциту уваги/гіперактивності (РДУГ) є допомога їхнім батькам в оволодінні ефективних методів керування поведінкою та сприяння повноцінному розвитку дитини.

Тож пропонуємо детальніше розглянути як поведінкова терапія допомагає подолати РДУГ.

Навчання батьків з управління поведінкою також відоме, як поведінкове керівництво для батьків, поведінкова терапія для батьків, поведінковий тренінг для батьків або просто навчання для батьків.

Існує багато досліджень, які підтверджують ефективність цих програм.

Позитивний ефект проявляється не лише у зменшенні поведінкових проблем у дитини з РДУГ удома чи школі, але й і у багатьох суміжних сферах:

  • покращення поведінки у братів, сестер
  • зменшення рівня стресу
  • підвищення самооцінки себе як батьків, власної компетентності
  • зменшення подружніх конфліктів довкола питань виховання дитини
  • покращення функціонування сім’ї в цілому (Barkley, 1996).

Зміна стосунків батьків із дитиною веде також  до кращого емоційного стану дитини, до зменшення чи попередження розвитку вторинних супутніх розладів (зокрема, поведінкових, тривожних, депресії), більш позитивної самооцінки дитини (Barkley, 2006)

Вивчення та практика поведінкової терапії вимагає часу та зусиль, але це приносить довготривалу користь для дитини та сім’ї.

 

Що таке поведінкова терапія?

Поведінкова терапія є ефективним методом лікування РДУГ у дітей та підлітків.

Відвідуючи тренінги поведінкового керівництва, батьки мають змогу навчитися:

  • краще розуміти поведінку Вашої дитини
  • заохочувати позитивну поведінку
  • запобігати негативній поведінці
  • покращувати спілкування та зміцнювати стосунки із дитиною

При застосуванні ці навички можуть допомогти дитині в школі, вдома та в стосунках, покращуючи поведінку, самоконтроль і самооцінку.

Вивчення та практика поведінкової терапії потребує більше часу, зусиль і ресурсів, ніж лікування РДУГ за допомогою медикаментів, однак дослідження показують, що цей метод  має тривалі переваги та немає жодних побічних дій.

 

Чому батьки повинні спочатку спробувати поведінкову терапію, а не ліки?

 Найбільший вплив на поведінку маленької дитини мають батьки.Тому поведінкова терапія є важливим першим кроком особливо для дітей віком до 6 років із РДУГ.

Цей метод варто спробувати перед початком медикаментозної терапії, оскільки:

  • дає батькам навички та стратегії, щоб допомогти своїй дитині
  • поведінкова терапія працює так само добре, як медикаменти для лікування РДУГ у маленьких дітей
  • маленькі діти мають більше побічних дій від медикаментів, ніж діти старшого віку

 

Що варто очікувати батькам?

Батьки, як правило, мають відвідати принаймні вісім або більше сеансів із поведінковим терапевтом, щоб дізнатися про стратегії, які їм знадобляться, а також отримати підтримку та зворотній зв’язок.

Заняття можуть включати роботу у груповому форматі або індивідуально.

Під час перших консультацій батьки разом з поведінковим терапевтом обговорюють, яка поведінка дитини є найскладнішою.Фахівець допомагає прописати цілі та скласти план роботи над такою поведінкою.

Між заняттями батьки зазвичай практикуються, використовуючи навички, які вони отримали під час поведінковій терапії.

Поведінковий терапевт регулярно зустрічається з батьками, щоб стежити за прогресом, надати підтримку та, за потреби, скорегувати стратегії для покращення поведінки.

 

Кілька рекомендацій для розвитку важливих навичок поведінковій терапії:

Позитивне спілкування:

  • під час розмови варто приділяти дітям всю свою увагу та повторювати їхні слова у відповідь, щоб ваша дитина знала, що ви уважно слухаєте.
  • використовуйте слова та тон у своєму голосі, які ви хочете, щоб ваша дитина використовувала

 Позитивне підкріплення:

  • хваліть дитину, коли вона робить щось правильно.
  • чим більше батьки хвалять поведінку, тим більша ймовірність того, що дитина знову поведеться так само.

 Структура та дисципліна:

  • встановіть розпорядок дня дня, щоб дитина знала, чого чекати кожного дня.
  • щоразу однаково реагуйте на поведінку дитини, щоб допомогти їй швидше навчитися.

 

Варто зауважити, що поведінкова терапія не «виправляє» і не «забирає» РДУГ.

Після завершення поведінкової терапії дитина все ще матиме цей розлад. Однак батьки будуть мати інструменти, необхідні для лікування РДУГ і досягнення успіху в сферах, які раніше були проблемою.

Навички, отримані в поведінковій терапії, діти беруть з собою на все життя.

Цей досвід може мати значний вплив на їхні успішність і незалежність у дорослому віці.

Запис на прийом

Виберіть філію:

Запис на консультацію у Львові

Пн-Пт 10:00-17:00

Запис на консультацію у Києві

для дитини/підлітка:

Пн-Пт 10:00-18:00

для дорослої особи:

Пн-Пт 09:00-17:00

Запис у телеклініку

Пн-Пт 10:00-17:00