k s logo main
Як батьки можуть допомогти дитині оволодіти мовленням

Як батьки можуть допомогти дитині оволодіти мовленням

Марина Пархоменко

До основних умов нормального розвитку мовлення можна віднести:

1. Зрілість та неушкодженість, нормальне функціонування центральної та периферичної нервових систем (головного мозку, спинного мозку та провідних шляхів).

На що можуть вплинути батьки? Все просто: здоровий спосіб життя батьків ще до зачаття дитини (повноцінне харчування, достатня фізична активність, відсутність поганих звичок). У період вагітності мамі – берегти себе від захворювань (якщо захворіли навіть на застуду, лікування має відбуватися лише за призначенням лікаря. Самолікування може призвести до проблем із здоров’ям і дитини, і мами). Важливо перебувати у доброму гуморі та уникати стресів, негативних переживань, а якщо це не можливо, опановувати інструментами допомоги задля підтримки власного психічного здоров’я.

2. Збереженість та нормальне функціонування аналізаторів (зокрема, слухового та зорового).

Слуховий та зоровий аналізатори лежать в основі оволодіння дитиною мовленням. Вона прислухається до мовлення оточуючих, вдивляється в обличчя того, хто говорить і намагається наслідувати рухи артикуляційних органів. І провідним інструментом батьків для забезпечення розвитку мовлення є спілкування з дитиною: «обличчя в обличчя». Дитина повинна мати змогу бачити Ваше обличчя, емоцію, яку Ви виражаєте, Ваше артикулювання. Крім того, необхідно забезпечити достатню кількість слухових та зорових стимулів, які впливають на дитину. Провідне місце займатимуть іграшки для дітей відповідного віку. Треба пам’ятати, що усі подразники (і слухові, і зорові) виступають, ніби «їжею» для мозку, саме вони будуть стимулювати його розвиток, тож «їжа» має бути корисною, а не викликати «отруєння» (характер подразника, його інтенсивність, та відповідь на головне питання «для чого та що ми таким чином стимулюємо?» – основні критерії вибору іграшок для дитини). Якщо ж у Вас виникла підозра щодо стану слуху чи зору Вашої дитини, необхідно звернутися до лікаря якнайшвидше!

3. Достатня фізична активність дитини та розвинуті загальна й дрібна моторика.

Природними потребами дитини є «потреба у рухах і у враженнях». Як наситити життя дитини корисними враження, ми розглянули у попередньому пункті, щодо рухів: рухи дитини з періоду немовляти – це також певне «самоналаштування» і тіла, і кінцівок й знову ж таки, мозку. Батьки забезпечують їх спочатку за рахунок взаємодії (яка має бути змістовною, наприклад – старі добрі забавлянки для немовлят, віршики, якими батьки супроводжують проведення часу разом з дитиною: гру, вмивання, купання, годування, одягання і т.д.). У майбутньому – використання ігор та іграшок для розвитку дрібної моторики (НЕ на планшетах і телефонах). Коли дитина підросте – спортивні гуртки за віком.

4. Повноцінне мовленнєве середовище.

Мовлення засвоюється дитиною лише за наслідуванням. Але, дитина не диктофон, який записує мовлення оточуючих. Оволодіння мовленням відбувається природнім шляхом через розуміння та усвідомлення того, що дитина чує у спілкуванні батьків з нею, один з одним, коментування ситуацій взаємодії. Крім того, саме живе спілкування (див. пункт 2) забезпечує саму можливість дитини наслідувати та вправлятися у використанні нею самою мовлення. Тож, не варто думати, що розвивальна програма, цікавий мультик, чи відеоогляд іграшки на YouTube замінить дитині спілкування з батьками та сприятиме розвитку мовлення. Ні, не сприятиме. Доцільно читати дітям вірші, співати, читати казки, розглядати книжки, супроводжуючи розповіддю цікавої дитячої історії.

5. Сприятливе соціальне оточення, адекватні вікові виховні впливи.

Для повноцінного розвитку дитини вкрай важливою умовою є атмосфера любові, турботи і безумовного прийняття. Дитина розвивається лише у спокійному стані. Часто у гонитві за сучасними тенденціями батьки втрачають здоровий глузд і надають перевагу не задоволенню природних (таких, що відповідають вікові) потреб дитини, а певній моді. Цікаво, що навіть, якщо дитина має проблеми із рідною мовою (звуковимова, словниковий запас, граматичний лад, зв’язне мовлення) батьки надають перевагу заняттям з іноземної мови. Так, це дуже добре, коли дитина таким чином тренує та розвиває свій мозок. Проте, доцільно розставляти пріоритети. Що є більш значущим, природним та головне, актуальним для дитини, яка має проблеми із опануванням рідної мови? Відповідь очевидна – виправити недоліки мовлення, а вже потім – оволодіти іноземною мовою.

Тож, саме батьки можуть забезпечити повноцінний розвиток мовлення своєї дитини, треба просто робити такі начебто прості, але дуже важливі речі. Якщо ж Ви помітили відставання або порушення у розвитку мовлення своєї дитини, слід звернутися до логопеда.

 

Запис на прийом

Виберіть філію:

Запис на консультацію у Львові

Пн-Пт 10:00-17:00

Запис на консультацію у Києві

для дитини/підлітка:

Пн-Пт 10:00-18:00

для дорослої особи:

Пн-Пт 09:00-17:00

Запис у телеклініку

Пн-Пт 10:00-17:00