Виховання дітей завжди пов’язане з безліччю викликів, але коли в родині з’являються поведінкові проблеми, це стає особливо складним завданням. Здається, що звичні підходи не працюють, і батьки можуть відчувати безпорадність, намагаючись знайти відповідь на запитання: “Чому моя дитина поводиться саме так?”.
Діти можуть проявляти поведінкові проблеми з різних причин, і багато з них пов’язані з певними розладами. Розуміння цих причин та їх особливостей є першим кроком для ефективної допомоги дитині.
Можливі причини поведінкових проблем у дітей:
Розлад дефіциту уваги з гіперактивністю (РДУГ)
Багатьом дітям із РДУГ важко контролювати свою поведінку.Така діяльність, як виконання домашнього завдання, прохання припинити гру на комп’ютері чи лягати спати можуть призвести до істерик й сварок.
Розлади спектру аутизму (РСА)
Діти з аутизмом часто проявляють проблемну поведінку через сенсорні порушення, нестачу навичок спілкування, труднощі у соціальній взаємодії чи несподівані зміни у графіку. Крім того, не діагностовані медичні проблеми можуть також стати причиною такої поведінки, особливо у тих дітей, яким важко висловити те, що їх турбує.
Депресія
Поведінкові проблеми, такі як замкненість, агресія або небажання брати участь у діяльності, можуть свідчити про наявність депресії у підлітків.
Тривожні розлади
Іноді дратівлива чи опозиційна поведінка у дітей може бути ознакою тривожних розладів.Тривожність у дітей також може проявлятися через відмову йти до школи, брати участь у повсякденній діяльності чи хвилювання під час соціальної взаємодії.
Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР)
Діти з ПТСР можуть демонструвати цілу низку поведінкових проблем через нездатність справитися з пережитим стресом.Вони можуть бути схильними до частих спалахів гніву чи бути більш чутливими до подразників й реагувати надмірно на незначні стресори.
Рекомендації для батьків
- Співпраця з фахівцями. Звернення до дитячого психіатра дозволить отримати точний діагноз та розробити індивідуальний план лікування. Він може включати поведінкову терапію для батьків, медикаменти або психотерапевтичні заняття для дитини.
- Створення стабільності та передбачуваності. Діти з поведінковими проблемами краще реагують на стабільне середовище з чіткими правилами. Розпорядок дня, чіткі очікування та системи нагород можуть зменшити тривожність і допомогти контролювати поведінку.
- Навчання саморегуляції. Допоможіть дитині навчитися справлятися зі своїми емоціями. Це можуть бути техніки глибокого дихання, релаксації або використання “емоційного щоденника”, де дитина записує свої почуття.
- Позитивне підкріплення. Заохочення гарної поведінки за допомогою похвали, невеликих винагород або додаткового часу на улюблену активність сприятиме тому, що дитина буде прагнути поводитися краще.
- Підтримка емоційної близькості. Дуже важливо, щоб діти відчували підтримку та розуміння в колі своєї родини.Регулярні розмови про почуття та взаєморозуміння допоможу