Дуже часто перед вступом до школи діти вже знають усі букви, вміють читати, але роблять помилки, то батьки припускають, що в школі навчаться. Але, коли закінчивши перший та/або другий клас все ще зустрічаються труднощі та помилки, постає питання, чому це відбувається.
Процес опановування писемним мовленням є набагато складнішим, ніж усним, і є наступним, вищим, етапом мовленнєвого розвитку. Процес читання — це складний психофізіологічний процес, який забезпечується узгодженою роботою аналізаторів: зорового, мовнорухового та мовнослухового. Спочатку дитина бачить букви (літери), впізнає їх і розрізнює між собою, потім співвідносить їх зі звуками, звуки поєднує у склади, склади у слова і речення. А потім відбувається головне: осмислення та розуміння письмових висловлювань. Порушення будь-якої ланки, призводить до виникнення проблеми. Тому дуже важливо розпізнати її вчасно і надати відповідну допомогу. Чим раніше розпочнеться корекційна робота, тим ефективнішою вона буде.
Часткове порушення процесу оволодіння читанням, яке обумовлене несформованістю (порушенням) вищих психічних функцій та проявляється в численних помилках, які стійко повторюються під час читання називають дислексією. Проте, необхідно розрізняти дислексію та труднощі оволодіння читанням, які виникають внаслідок інтелектуальних порушень (при дислексії їх немає), порушень зору або слуху тощо. Їх називають вторинними порушеннями і вони є нестійкими, на відміну від дислексії.
Основними причинами, що призводять до дислексії вважаються:
- спадкова схильність;
- вплив різних факторів під час внутрішньоутробного розвитку, у ранньому віці (інфекційні захворювання, травми голови тощо);
- соціальні чинники (білінгвізм, збіднене мовленнєве середовище, раннє і швидке навчання грамоті та письму, тощо).Діти з дислексіями, частіше, емоційно чутливі, імпульсивні, можуть бути роздратованими, невпевненими у собі, мають високий рівень тривоги та страх помилитися. У них досить часто спостерігаються порушення пам’яті та уваги.
До логопеда слід звернутися, якщо у дитини спостерігаються:
- пропуски букв та слів при читанні (корова – корва) ;
заміни схожих за образами букв (Л–Д, З–В; Т–Г, Ь–Р та ін.); - побуквене читання, складність в утворенні складів (с, о, в, а);
- пропуски приголосних та голосних звуків, додавання нових звуків (сітка – сіка; мапа – мпа; ліжко – ліжк; Оксана – Окосана);
- пропуски та перестановки складів, рядків при читанні (малина – манила; рибаба);
- відгадування слів за першими літерами, “додумування” закінчень;
- нерозуміння прочитаного на рівні слів, речень, тексту, труднощі при переказуванні;
- аграматизми при читанні (гарний дівчинка, машина поїхав);
- погана шкільна успішність;
- труднощі в просторовому орієнтуванні (“право” – “ліво”), орієнтуванні у власному тілі.Дислексія – це порушення читання, що передбачає детальне вивчення причин і механізмів, а також потребує комплексної консультації логопеда, психолога та невролога.