k s logo main
Лікування розладів спектру аутизму.Основні методи втручання.

Лікування розладів спектру аутизму.Основні методи втручання.

Анна Павлишин, Леся Підлісецька

Наразі немає методів, які могли б повністю змінити функціональні особливості мозку у дітей з розладами спектру аутизму. Однак, завдяки ефективним втручанням, існує можливість досягнення не лише прогресу у розвитку дитини, але і її успішної соціальної інтеграції, особистісного зростання та самореалізації. 

Тому основні цілі допомоги дітям та підліткам з розладами спектру аутизму націлені на покращення навичок комунікації, соціальної взаємодії та модифікації небажаної поведінки.

Загалом всі методи лікування можна розділити на такі категорії, хоча деякі з них включають більше одного підходу:

  • втручання, націлені на розвиток
  • втручання, націлені на поведінку
  • втручання, націлені на соціальну взаємодію
  • втручання, націлені на навчання
  • додаткові втручанн

Втручання, націлені на розвиток

Розвиваючі підходи зосереджені на вдосконаленні конкретних навичок розвитку, наприклад, мовних навичок. Ці підходи часто поєднуються з поведінковими.

Найпоширенішими з них є заняття з логопедом та Денверська модель раннього втручання.

Заняття з логопедом допомагають покращити розуміння та використання мови дитиною з РСА. Адже деякі діти з аутизмом використовують у спілкуванні слова, інші можуть спілкуватися за допомогою знаків, жестів, зображень

Ефективним втручанням, спрямованим на розвиток і навчання, є Денверська модель раннього втручання. Це підхід, заснований на доказах та  принципах прикладного аналізу поведінки. Застосовується для дітей від 1 до 4 років з розладами спектру аутизму. Програма націлена на те, щоб залучати дитину та навчати у природній ігровій взаємодії. Тому батьки та терапевти використовують гру, соціальні взаємодію та спільну увагу в природних умовах, щоб покращити мовні, соціальні та навчальні навички.

Втручання, націлені на поведінку

Ефективним методом поведінкових втручань є прикладний поведінковий аналіз (ABA).

ABA заохочує бажану поведінку та перешкоджає небажаній поведінці для вдосконалення різноманітних навичок. Прогрес відстежується та вимірюється.

Один з методів застосування ABA – терапії – це навчання за допомогою Дискретних Спроб. Цей метод дозволяє розбити складні завдання на менші, більш керовані кроки, що полегшує процес навчання і дозволяє дитині засвоїти навички швидше та ефективніше. Кожен крок являє собою окреме завдання чи навчальну дію, яку дитина повинна виконати. Після виконання кожного кроку проводиться оцінка результатів, якщо дитина досягає бажаного результату, вона отримує позитивне підкріплення (наприклад,  усна похвала). 

У рамках АВА – терапії соціальна взаємодія може розвиватись шляхом поступового використання методів навчання та підтримки, спрямованих на вдосконалення навичок взаємодії з іншими людьми. 

Втручання, націлені на соціальну взаємодію

Дефіцит соціальної  взаємодії є одним з основних симптомів РСА, а навчання соціальних навичок є важливим компонентом втручань. 

  • Групи соціальних навичок орієнтовані на розвиток навичок спілкування та взаємодії з оточуючими, покращення розуміння та вираження емоцій, вдосконалення навичок соціальної адаптації та взаємодії в групі, навчання стратегій вирішення конфліктів та проблемних ситуацій.
  • Соціальні історії також можуть бути ефективним способом навчити дитину з РСА таких навичок, як спілкування та приєднання до інших.Ці історії містять прості описи того, чого очікувати в соціальній ситуації.

Втручання, націлені на навчання

Одним з освітніх втручань є підхід до лікування та навчання дітей з аутизмом та пов’язаних з ним проблем спілкування — TEACCH (Treatment and Education of Autism and related Communication handicapped Children program).

TEACCH базується на ідеї, що діти з аутизмом досягають успіху завдяки послідовності та візуальному навчанню.Стратегії та інструменти цього підходу можна використовувати у класі. Вони допомагають учням з аутизмом досягати навчальних і терапевтичних цілей. Наприклад, розклад дня можна написати або намалювати та розмістити на видному місці. Усні інструкції можна доповнювати візуальними інструкціями або продемонструвати.

Додаткові втручання

Для покращення комунікативних навичок у дітей з аутизмом у клінічній практиці можна використовувати спеціальну комунікаційну систему під назвою PECS або Picture Exchange Communication System

Ця система навчає дітей з РСА способів взаємодії за допомогою малюнків

Малюнки розміщують на дошці PECS і вони можуть бути чорно-білими або кольоровими. Спочатку дитина може використовувати лише один малюнок, щоб показати, що вона хоче отримати, згодом вчиться вибирати кілька малюнків, щоб формувати “речення” чи показувати на бажаний предмет.

Втручання сенсорної інтеграції часто використовується для дітей з РАС, оскільки вважається, що багато поведінкових проявів пов’язані з особливістю сприйняття сенсорних стимулів із навколишнього середовища (гіперчутливість або гіпочутливість). Достовірність моделі сенсорної інтеграції є суперечливою, однак існує мало інформації про потенційну шкоду терапії сенсорної інтеграції. 

Сенсорна інтеграція може бути включена як частина комплексної програми, щоб заспокоїти дитину, підкріпити бажану поведінку або допомогти з переходами між видами діяльності

Для регуляції тривоги та гніву у підлітків з високофункціональною формою РСА застосовують когнітивно-поведінкову психотерапію (КПТ).

Медикаментозне лікування

Немає медикаментів, які можуть вилікувати  основні симптоми аутизму. Але призначення ліків  при супутніх симптомах значно покращує функціонування дітей з РСА. Наприклад, медикаменти можуть допомогти впоратися з супутніми психологічними станами, такими як тривожні розлади або депресія.

Батькам та опікунам важливо знати про методи лікування, які є неперевіреними, неефективні або потенційно шкідливими:

  •   Нейронний зворотний зв’язок (neurofeedback), тренінг слухової інтеграції (АІТ) для подолання проблем мови й мовлення у дітей та підлітків з аутизмом.
  •   Омега -3- жирні кислоти для подолання проблем зі сном у дітей та підлітків з аутизмом. 

В жодному контексті не слід використовувати такі втручання, як терапію секретином, хелаторну терапію (хелації) та гіпербаричну кисневу терапію.

Кожна дитина з аутизмом має свої сильні сторони та труднощі, тому важливо аби втручання чи план лікування був адаптований до конкретних потреб цієї дитини.











 

Запис на прийом

Виберіть філію:

Запис на консультацію у Львові

Пн-Пт 10:00-17:00

Запис на консультацію у Києві

для дитини/підлітка:

Пн-Пт 10:00-18:00

для дорослої особи:

Пн-Пт 09:00-17:00

Запис у телеклініку

Пн-Пт 10:00-17:00