Коли ми приділяємо увагу дітям, коли готові проводити з ними час і цілеспрямовано бавитися в певні ігри, ми допомагаємо розвиватися дитячому мозкові, плекаємо цінний стосунок, будуємо безпечну прив’язаність, інвестуємо у щасливе майбутнє.
Важко переоцінити важливість гри для розвитку дитини. Адже це основний механізм пізнання світу та набуття ключових навичок; через гру діти розвивають соціальні, емоційні, когнітивні та фізичні навички, творчі здібності. Пам’ятаймо, що однією з базових потреб дитини є спонтанність та гра. Займаючись чимось із батьками, діти відчувають свою важливість, значимість у сім’ї, любов, прийняття, а також авторитет батьків.
Є багато різних ігор, які ми можемо організовувати разом із дітьми: спортивні, інтелектуальні, предметні, сюжетні, рольові, ділові, імітаційні, ігри-драматизації, творчі ігри тощо. Серед них на особливу увагу заслуговують ігри, які будуть стосунок. Пам’ятаймо також, що однією з базових потреб дитини є спонтанність та гра.
Ігри, орієнтовані на побудову стосунку, несують добрі послання, бо не передбачають конкуренції, тут має місце прийняття дитини такою, як вона є. Ці ігри зосереджуються на взаємодії, співпраці та комунікації між гравцями. Такі ігри можуть бути як фізичними, так і настільними, і спрямовані на розвиток навичок емпатії, розв’язання конфліктів та підтримки.
Будуйте та плекайте стосунок. Залучайте татів до спільних ігор, бо як стверджують наукові дослідження саме тати є більше грайливими. Підтримуйте батька у грі з дітьми.
Вмійте також підтримувати кожну дитячу ініціативу. І дбайте про себе, щоби мати запас ресурсів для доброї гри з дітьми.
Прості приклади ігор на побудову стосунку:
- “Вгадай, хто я?”:
Один учасник описує людину, не називаючи її імені, а інші вгадують, про кого йде мова. Це допомагає дітям розвивати навички опису, слухати уважно та дізнаватися більше одне про одного. - “Побудова вежі”:
Учасники повинні побудувати найвищу вежу з певних матеріалів (наприклад, кубиків, макаронів, паперу). Гра сприяє співпраці, розподілу ролей, розв’язанню проблем та творчому підходу. - “Малюнок на спині”:
Один учасник малює на спині іншого, а той намагається відтворити малюнок на папері. Гра розвиває комунікацію, координацію рухів та увагу до деталей. - “Історія на колеса”:
Учасники по черзі додають речення до спільної історії. Це сприяє розвитку креативності, фантазії та умінню будувати зв’язну розповідь. - “Ланцюжок слів”:
Кожен учасник називає слово, яке починається з останньої літери попереднього слова. Ця гра сприяє розширенню словникового запасу та швидкому мисленню.
Ігри, орієнтовані на побудову стосунку, розвивають
- вміння будувати партнерські стосунки;
- емпатію, чесність, діти стають більше чутливими;
- вміння бути в майбутньому добрими батьками для своїх дітей;
- добрі моральні цінності (стосунок, любов, доброту);
- дисципліну, яка буде діяти навіть у підлітковому віці;
- саморегуляцію, контроль своїх емоцій;
- розуміння себе, своїх талантів, своєї “життєвої пісні”, того, хто я є та що я роблю у своєму житті;
- творчість, спонтанність;
- прийняття себе та інших.
Які невербальні знаки, що можуть демонструвати батьки, є важливими під час гри?
- Виберіть один рівень спілкування з дітьми, не “нависайте” над ними.
- Дивіться в очі – так ви демонструєте радість від стосунку; те, що дитина є важливою для вас.
- Намагайтеся тримати приємний вираз обличчя, тон голосу, демонструвати відкриту позу тіла, це формуватиме доброзичливе ставлення до вас. Пам’ятайте: мова тіла не обманює, діти дуже добре її зчитують.
- Давайте дитині можливість мати особистий простір та відповідний темп. Кожен із нас має відповідний простір та темп, і це нормально. Це потрібно нормувати та пояснювати для дітей різного віку.
- Називайте дії, емоції, приєднуйтеся до сильних емоцій дитини.
- Давайте емоційну похвала, підтакуйте, демонструйте підтримку.
- Творіть, залучайте до спільного кола, вчіть дітей творити коло, коли ми знаємо, відчуваємо та проговорюємо, що ми всі важливі. Дбайте про почерговість та співпрацю.
- Давати відчуття дітям, що ми всі беремо участь у грі на рівних.
Які вербальні і невербальні добрі послання можуть давати батьки під час гри:
“Ти важливий/а…”
“З тобою так весело та цікаво…”
“Ти так класно придумав/ла…”
“Ти цінний/а для мене, ти добрий/а…”
“Ти ок такий/така, як є, і я люблю тебе таким/ою, як ти є…”
“Ти маєш право на помилку, всі помиляються…”
“Ти зможеш, я вірю в тебе…”
“Довіряй мені, я поруч…”
Публікація підготовлена за підтримки проєкту “Психічне здоров’я для України” #MH4U