Дислексія – це розлад розвитку навичок оволодіння читанням, нездатність вільно читати через особливість мислення.
Червоні прапорці дислексії:
– Низька швидкість й зрозумілість прочитаного.
– Ускладнене читання текстів:
- читання по літерах
- уривчасте читання з паузами між словами
- гублять місце де читають
- неправильно читають слова або їх закінчення
- плутання букв, перекручування букв у складах
- пропуск прийменників
– Роздільне сприймання кожного слова у тексті, внаслідок чого прочитане дитина розуміє неправильно.
– Ускладнене розуміння сенсу складних та заперечувальних речень.
– Складно розрізняти схожі букви, перемішування таких літер як Г – Т, Б – Ь, Й – И, Ш – Щ, тощо.
– Труднощі запам’ятовування відповідностей між літерами й звуками.
– В усній мові складно чітко висловити власну думку, зробити якісний переказ прочитаного тексту.
– Несприйняття тексту на слух, особливо, у випадках коли вчитель стоїть поруч, коли в кімнаті шумно, коли немає візуальної підтримки.
Для визначення сформованості навички читання та виявлення можливих помилок можна запропонувати такі завдання:
– читання незнайомого тексту з переказом (дорослий записує скільки необхідно часу для читання певної кількості слів);
– читання серії різноманітних за складовою будовою слів, підібраних за принципом схожості артикуляційних ознак звуків, а також зорових образів букв.Наприклад, слова для дітей 2-го класу: квас, бас, ананас, голос, клас, матрос, пес, овес, фокус, автобус, парус, кактус, волос, вус, ліс, компрес, барбарис, абрикос, лис, рис, карась і т.д.;
– читання окремих великих і малих букв, розміщених за звуковою або графічною подібністю.
Якщо ви помічаєте червоні прапорці й запропоновані вище завдання викликають труднощі, то рекомендуємо звернутись до фахівця й перевірити рівень сформованості фундаментальних навичок для оволодіння читанням.
Які навички потрібні для оволодіння читанням?
- Здатність розпізнавати усі звуки в слові.
- Достатній розвиток просторових уявлень.
- Здатність до зорового сприйняття, аналізу та синтезу.
- Достатній розвиток слухо-мовленнєвої пам`яті.
- Достатній розвиток зорової пам`яті.
- Достатній словниковий запас.
- Розвинена здатність до самоконтролю.