k s logo main

Дисграфія

Оля Британ-Сепик

Дисграфія – стійкий розлад письма, який не пов`язаний із незнанням граматичних правил. Основною характеристикою дисграфії є значні труднощі в написанні. Почерк нерозбірливий, букви часто важко розпізнати.

Червоні прапорці дисграфії:

  • труднощі у співставленні символу зі звуком
  • неправильне написання слів:
  • написання однакових слів по-різному в одному тексті
  • перемішування/пропуск окремих букв або складів у слові
  • труднощі у розбірливому написанні, записуванні за вчителем, веденні конспекту, швидкому списуванні з дошки
  • постійно зміна розміру букв, дитина ніби «не бачить» межі лінійок у зошиті
  • спотворення структури речення:
  • написання всіх слів злито, без інтервалів
  • недостатність або взагалі відсутність пунктуації
  • часті помилки, навіть там, де не має сумнівів у написанні слова
  • заміна літер на схожі за звучанням
  • вимова букв без помилок, але неправильно написання, пропуск м’якості приголосних або ж додавання непотрібних букв на письмі
  • труднощі диференціації звуків на письмі за протилежними рядами: шиплячі- свистячі (ш-с, ж-з, ч-ц), глухі-дзвінкі (п-б, т-д, с-з, х-г)
  • неправильна вимова звуків, які дитина записує на аркуші так, як і говорить
  • недостатня сформованість зорового аналізу й синтезу
  • складність розрізнення деталей, елементів літер
  • недописування ліній, елементів букв, пропуски з’єднань при подібності літер
  • дзеркальне написання букв
  • неправильне вживання відмінкових закінчень, помилки трапляються не тільки у важких особливих випадках відмінювання іменників, але й у простих відмінкових формах
  • неправильне вживання іменників (замість однини часто вживають множину і навпаки)
  • труднощі при узгодженні іменників з прикметниками (помилки узгоджені в роді, відмінку, числі)
  • пропуски і заміни прийменників
  • плутання ліво-право, схід-захід, верх-низ
  • складнощі у підбиранні правильних слів, складнощі з організацією ідей
  • складнощі у самостійному пошуку помилок у слові чи «створенні» слова з певних букв (анаграми)
  • відсутність великої букви на початку речення, крапки – наприкінці
  • нема відчуття і труднощі з подвоєнням літер і вживання апострофа

Проаналізувавши, не менше 5 диктантів й не менше 5 текстів для списування, можемо говорити про ймовірність дисграфії. Важливо пам’ятати, що письмові роботи мають бути зроблені протягом не одного дня й мати певну систематичність помилок й труднощів.

Також запропонуйте дитині такі завдання:

  • знайти помилку у реченні, словах (наперед вами підготовлені);
  • знайти заховані букви у таких випадках: літери намальовані одна на одній, букви написані дзеркально й правильно, розгубились у просторі на картинці чи аркуші);
  • скласти з анаграми (переставлені літери у словах) слово. Наприклад, з «ілот» скласти слова «тіло», «літо».

Якщо ви помічаєте червоні прапорці дисграфії й запропоновані вище завдання викликають труднощі, то рекомендуємо звернутись до фахівця й перевірити рівень сформованості фундаментальних навичок для оволодіння письмом.

«Фундаметом» для формування навичок письма є:

  • Сформоване мовлення, що відповідає віку дитини.
  • Розвинена просторова орієнтація.
  • Достатній розвиток дрібної моторики.
  • Достатній розвиток просторових уявлень.
  • Здатність до зорового сприйняття, аналізу та синтезу.
  • Здатність до абстрактного мислення.
  • Достатня саморегуляція.

 

Запис на прийом

Виберіть філію:

Запис на консультацію у Львові

Пн-Пт 10:00-17:00

Запис на консультацію у Києві

для дитини/підлітка:

Пн-Пт 10:00-18:00

для дорослої особи:

Пн-Пт 09:00-17:00

Запис у телеклініку

Пн-Пт 10:00-17:00