Дисграфія – стійкий розлад письма, який не пов`язаний із незнанням граматичних правил. Основною характеристикою дисграфії є значні труднощі в написанні. Почерк нерозбірливий, букви часто важко розпізнати.
Червоні прапорці дисграфії:
- труднощі у співставленні символу зі звуком
- неправильне написання слів:
- написання однакових слів по-різному в одному тексті
- перемішування/пропуск окремих букв або складів у слові
- труднощі у розбірливому написанні, записуванні за вчителем, веденні конспекту, швидкому списуванні з дошки
- постійно зміна розміру букв, дитина ніби «не бачить» межі лінійок у зошиті
- спотворення структури речення:
- написання всіх слів злито, без інтервалів
- недостатність або взагалі відсутність пунктуації
- часті помилки, навіть там, де не має сумнівів у написанні слова
- заміна літер на схожі за звучанням
- вимова букв без помилок, але неправильно написання, пропуск м’якості приголосних або ж додавання непотрібних букв на письмі
- труднощі диференціації звуків на письмі за протилежними рядами: шиплячі- свистячі (ш-с, ж-з, ч-ц), глухі-дзвінкі (п-б, т-д, с-з, х-г)
- неправильна вимова звуків, які дитина записує на аркуші так, як і говорить
- недостатня сформованість зорового аналізу й синтезу
- складність розрізнення деталей, елементів літер
- недописування ліній, елементів букв, пропуски з’єднань при подібності літер
- дзеркальне написання букв
- неправильне вживання відмінкових закінчень, помилки трапляються не тільки у важких особливих випадках відмінювання іменників, але й у простих відмінкових формах
- неправильне вживання іменників (замість однини часто вживають множину і навпаки)
- труднощі при узгодженні іменників з прикметниками (помилки узгоджені в роді, відмінку, числі)
- пропуски і заміни прийменників
- плутання ліво-право, схід-захід, верх-низ
- складнощі у підбиранні правильних слів, складнощі з організацією ідей
- складнощі у самостійному пошуку помилок у слові чи «створенні» слова з певних букв (анаграми)
- відсутність великої букви на початку речення, крапки – наприкінці
- нема відчуття і труднощі з подвоєнням літер і вживання апострофа
Проаналізувавши, не менше 5 диктантів й не менше 5 текстів для списування, можемо говорити про ймовірність дисграфії. Важливо пам’ятати, що письмові роботи мають бути зроблені протягом не одного дня й мати певну систематичність помилок й труднощів.
Також запропонуйте дитині такі завдання:
- знайти помилку у реченні, словах (наперед вами підготовлені);
- знайти заховані букви у таких випадках: літери намальовані одна на одній, букви написані дзеркально й правильно, розгубились у просторі на картинці чи аркуші);
- скласти з анаграми (переставлені літери у словах) слово. Наприклад, з «ілот» скласти слова «тіло», «літо».
Якщо ви помічаєте червоні прапорці дисграфії й запропоновані вище завдання викликають труднощі, то рекомендуємо звернутись до фахівця й перевірити рівень сформованості фундаментальних навичок для оволодіння письмом.
«Фундаметом» для формування навичок письма є:
- Сформоване мовлення, що відповідає віку дитини.
- Розвинена просторова орієнтація.
- Достатній розвиток дрібної моторики.
- Достатній розвиток просторових уявлень.
- Здатність до зорового сприйняття, аналізу та синтезу.
- Здатність до абстрактного мислення.
- Достатня саморегуляція.