Агресивна поведінка є однією з найпоширеніших проблем, з якими зустрічаються батьки дітей і підлітків з розладами спектру аутизму. Вона може проявлятися в різних формах і виникати через труднощі в комунікації, чутливість до сенсорних стимулів або зміни в звичному ритмі життя дитини. Батькам важливо розуміти природу цієї поведінки та шукати ефективні стратегії для її подолання.
Зокрема, 4-кроковий підхід може допомогти в управлінні агресивною поведінкою та покращенні функціонування дитини.
Виявлення поведінки
Ідентифікація поведінки включає характеристику її проявів. Можна записати тип агресивної поведнки, а також зазначити час і обставини, за яких вона виникає.
Розуміння поведінки
Наступним етапом є розуміння причин поведінки. Фахівці часто використовують функціональний поведінковий аналіз для з’ясування, чому дитина з аутизмом поводиться певним чином. Наприклад, чи вказує вона на незадоволення, чи висловлює труднощі в навчанні, або ж хоче чогось, що недоступне? Виявлення, що саме дитина намагається передати через свою поведінку, є першим кроком у навчанні її ефективних способів висловлювання власних потреб та бажань.
Керування поведінкою
Зібрана інформація про поведінку дитини допомогає фахівцям створити дієвий план. Зокрема, дослідження підтверджують ефективність прикладного аналізу поведінки (ABA), який навчає дітей з аутизмом новим, корисним моделям поведінки, щоб агресія більше не була необхідною для вираження їхніх потреб.
Запобігання поведінці
Для профілактики агресії корисно співпрацювати з психологами та вчителями, щоб створити для дитини спокійне, передбачуване середовище. Візуальні розклади та структуровані графіки сприяють плавним переходам між заняттями. Винагорода за позитивну поведінку та розвиток навичок спілкування також є додатковими ефективними стратегіями.
Підготовлено за матеріалами autismspeaks.org