k s logo main
Складний підліток…

Складний підліток…

Тетяна Василенко

Одразу виникає картинка 14-річного підлітка, який з доброї теплої дитини в якийсь момент перетворюється в зовсім невиховану, відірвану від реальності людину, яка грубіянить, вчитися не хоче, пробує алкоголь, гірше – наркотики, додому приходить пізно і нічого зрозумілого чути не хоче. Батькам в цей момент не позаздриш… І це тільки одна сторона медалі. Складний підліток – це підліток, якому складно. І це факт. Факт і те, що поведінка людини – це всього лише результат психічних процесів, які відбуваються всередині неї. Уявіть, що відбувається в душевному житті підлітка, якщо він себе так поводить!? Часто там відбувається повний ХАОС. Доводиться чути від батьків підлітків: «Що йому ще треба? Живе в любові, турботі, достатку?».

Для початку згадаємо, що відбувається з підлітком на етапі статевого дозрівання?

  1. Активно включаються статеві гормони і тіло підлітка сильно змінюється.
  2. Свідомість залишається незрілою, саморегуляція незріла.
  3. Сепарація, відділення від батьків, формування автономності.
  4. Статева ідентифікація.
  5. Формування «Я» підлітка, інтеграція його «Я». Хто я? Який я?

Уявіть скільки глобальних питань стоїть в цей період! Це все одно, що перед вами в найкоротший термін поставили 5 глобальних завдань і хочете ви цього чи ні, їх потрібно виконати.
У когось підлітковий вік схожий на літній дощик: прийшов вчасно, освіжив повітря, після якого починає все буяти і рости, але і буває по-іншому – посеред літа на територію насунувся ураган – сильний дощ із градом, пориви вітру зірвали дахи будинків, викорчували дерева!
Як спілкуватися з підлітком, на територію якого увірвався ураган? Поговоримо про базові принципи взаємодії з підлітками. Адже, підліток виходить з родини, яка спочатку була його навколишнім середовищем і підлітковий вік – це другий період від 0 до 3-х, коли підліток вчиться ходити символічно. І коли дитина вчитися ходити, не падати неможливо. Набиті ґулі у дітей, які тількищо навчилися ходить – звичайна справа! Часто батьки просто розгублені від того, що не знають як їм себе вести, якщо підлітку зносить дах.

Поговоримо про базові принципи спілкування.

1 принцип: НЕ ВТРАЧАЙТЕ ЗВ’ЯЗОК
Що б не відбувалося, не можна втрачати зв’язок. Навіть якщо підліток всім своїм виглядом демонструє відкидання , це не весь він. Це лише його частина. Є й інші хороші частини його «Я», просто він їх не показує зараз.

2 принцип: ЗБЕРІГАЙТЕ СПОКІЙ!
Дуже складний принцип. Адже ми люди, живі істоти, можемо відчувати дуже складні почуття і можемо бути переповнені гнівом, образою. І ці складні почуття можуть бути на заваді адекватної взаємодії із підлітком, якому складно, чи не так? Якщо ви розумієте, що ваш контейнер переповнений, то кращий засіб його почистити – професійна психологічна допомога.

3 принцип: ЛЮБОВ і ПОВАГА
Часто конфлікт з підлітками виходить на такий рівень, що все починає горіти яскравим полум’ям! Здається, від любові не залишається і сліду. І слова вже не підбираються. А словом, ми знаємо, можна зцілити, але можна і вбити. Яка ваша мета?
Приклад: в пориві сильної сварки мати каже своєму синові – підлітку, який обікрав брендовий бутік заради приколу, – «Якщо б я знала, що ти таким виростеш, я б тебе не народжувала!» Я, звичайно, дуже розумію цю маму, якій непросто, але те, що вона каже – це про її складні емоції. З якою метою вона це каже? Що потім підліток буде з цим робити? Як йому ці слова мами допоможуть? Скажете, що ми маємо право на слабкість? Погоджуюсь. Але не в цьому випадку. Хто тут дорослий? Хто керує? Нестримані сильні емоції дорослих і некерований підліток – це вірний шлях до розрухи.

4 принцип: РАМКИ І ПРАВИЛА
Ці рамки починають формуватися, коли ще дитина починає взаємодіяти зі світом. Ми вчимо дитину не забирати іграшки у дітей, їсти корисне, не вибігати на проїжджу частину і так у всьому. «Безмежній» дитині дуже складно буде в світі.

5 принцип: НАСЛІДКИ
Перетинається з попереднім принципом РАМОК. Наслідки обов’язково повинні бути логічними. Дуже часто розумні, добрі батьки дуже багато говорять і мало роблять, посилаючись на надію, що він або вона все зрозуміють і зміняться. Коли психіка, свідомість незріла, то кращий спосіб встановлення нейронних зв’язків в головному мозку – через поведінку!

6 принцип: НЕ РОБІТЬ ПРОБЛЕМИ ПІДЛІТКА СВОЇМИ
Дуже поширена помилка батьків – робити проблему підлітка своєю! Наприклад, підліток перестав відвідувати коледж. Батьків викликають, розповідають який поганий у них Петя або Вася, батьки беруть цю проблему на себе і починають її вирішувати і часто абсолютно неефективним способом – щось забороняти, контролювати, лаятися, але не роблять найголовнішого – не дають розуміння підлітку, що це його проблема.

7 принцип: ВИРОЩУЙТЕ ДОБРЕ, А НЕ ПОГАНЕ!!
Часто батьки помічають тільки погане, а якщо підліток поводиться добре, то це так має бути. І це розповсюджена помилка. Ми повинні ставитись до добрих змін підлітка дуже уважно, як до молодого паростка, який треба поливати, удобрювати, тобто підтримувати ці зміни.

Все в житті тимчасово і підлітковий вік теж. Це лише важливий етап в житті, який необхідно пройти. І добре, якщо він проходить своєчасно, а не в 30 років, коли доросла людина ще не визначилася хто вона, не сформувала цілі і цінності, а мінус в тому, що в цьому періоді доводиться прикладати неймовірні зусилля як самому підлітку, так і батькам!

Якщо ви маєте проблеми у стосунках з підлітком і не можете самі дати раду, то кваліфіковані спеціалісти «КОЛА СІМ’Ї» допоможуть вам в цьому. Ми за те, щоб зберігати стосунок!

Запис на прийом

Виберіть філію:

Запис на консультацію у Львові

Пн-Пт 10:00-17:00

Запис на консультацію у Києві

для дитини/підлітка:

Пн-Пт 10:00-18:00

для дорослої особи:

Пн-Пт 09:00-17:00

Запис у телеклініку

Пн-Пт 10:00-17:00